Защо родителите се стремят да отгледат вундеркинд
Деца редят пъзел. Снимка: Shutterstock
Всички родители искат най-доброто за децата си. Възрастните се страхуват да отгледат неуспешно дете, стремят се да развиват заложбите му едва ли не от пелените. А всички около тях настояват, че „след 3 е късно“.
Според психолози, напъните на родителите за ранно развитие, носят повече вреди отколкото полза.
Детският психолог Кристина Кисленко обяснява защо.
Дете реди пъзел. Снимка: Shutterstock
Водещата дейност докато детето тръгне на училище, е играта - свободна, емоционална, творческа. Именно в игри хлапето се научава да фантазира, да прави избор и да контролира поведението си.
В този етап не трябва да „жертвате“ времето си да му осигурявате за игри за дейности за развитие. Не бива, разбира се, да се отказвате от ученето. Но е важно да изберете правилната методика.
Повечето залагат на ранно усвояване на училищни умения (четене, писане, броене), както и още други, дори и натрупване на енциклопедични знания.
Експерти в областта на детската невропсихология, психофизиология и педагогика твърдят, че подобни методи не са развиващи в истинския смисъл на думата. Те по-скоро допадат на родителите, защото ги „представят“ добре пред другите и демонстрират капацитета и “постиженията “ на детето.
В най-добрия случай то просто ще „погълне“ информация, която не е подходяща за възрастта му. Например, дете в предучилищна възраст може добре да запомни няколко дузини имена на държави и техните знамена. Друг е въпросът доколко това знание наистина развива интелекта му? По-скоро това е начин вие като родители, да се почувствате горди с постиженията му.
„Натъпкването“ на знания в главата на детето, които не са позходящи възрастта, носят негативи.
Изпреварващите интелектуални натоварвания „крадат“ енергия и информация от нервната система на детето.
Ярък пример за грешен подход са опитите да научите двегодишно дете да чете. На тази възраст мозъчните центрове, отговорни за механизма за разпознаване на буквени знаци, все още не са узрели. Задачата се оказва твърде трудна за хлапето За да се справи с това, мозъкът използва онези ресурси, които обикновено са насочени към развитие на други функции.
Например за 1-3 години това е координация на движенията (обща моторика), възприемане на пространството, развитие на активна устна реч. Оказва се, че родителите твърде рано учат детето да чете, което то ще овладее малко по-късно, и в същото време го лишават от енергията да развие онези умения, които трябва да се формират точно сега. А за него ще бъде доста трудно да запълни тази празнина в бъдеще.
Първо, вместо директно да се опитвате да помогнете на хлапето да усвои конкретни умения, е по-добре да се съсредоточите върху развитието на умствените функции, въз основа на които тези умения се формират.
Вместо ранно четене, математика, писане - игри и упражнения, насочени към развитие на възприятието, вниманието, паметта, въображението и мисленето.
Вместо голямо количество информация, която трябва да бъде запомнена, има начини хлапето да бъде заинтересувано да „работи“ с нея.
Важно е не да го “натъпчете“ със знания, а да му дадете инструменти, с които то може самостоятелно да получава информация, да я съхранява и използва.
Невъзможно е да се намери универсална методология за развитие, която да отговори на всички тези цели. Въпреки това, има огромен брой игри, които са насочени специално към развитието на когнитивните процеси. Сред тях има както популярни, които се намират във всеки дом (лото, пъзели), така и по-малко известни, които се използват от логопеди, психолози и учители в тяхната работа.
По материали на Deti.mail.ru, Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари